ニュース
NVIDIA,OpenGL 3.3対応の開発者向けドライバ「197.15」を公開
ダウンロードは下記のとおりだ。
→OpenGL 3.3対応公式グラフィックスドライバ(197.15&195.36.07.03)
開発者向けということもあり,概要については英文リリースハイライトを引用するに留め,とくに和訳は行わないが,今回のリリースは,OpenGL 4.0と同時に発表されたOpenGL 3.3への対応を図ったものという理解でよさそうだ。テッセレータが追加され,機能的にDirect3D 11へ近づいたOpenGL 4.0が注目を集めているが,現時点でNVIDIAのGPUはOpenGL 4.0をサポートできないため,Open GL 3.2の拡張版を順当にサポートしてきた,といったところだろうか。
なお同社は,ドライバダウンロードページで,「FermiベースのGPUが利用可能になったら,OpenGL 4世代のドライバも公開する」(原文:OpenGL 4 drivers will be available from this page when Fermi based GPUs are available.)と述べているので,GeForce GTX 400シリーズの正式発表日である北米時間2010年3月26日以降,こちらも入手可能になるものと思われる。
#### 以下,リリースノートより(英文ママ) ####
OpenGL 3.3 Driver Release Notes
You will need one of the following graphics cards to get access to the OpenGL 3.3 and GLSL 3.30 functionality:
Desktop
- Quadro FX 370, 570, 1700, 3700, 4600, 4700x2, 4800, 5600, 5800, Quadro VX200, Quadro CX
- GeForce 8000 series or higher; Geforce G100, GT120, 130, 220, GTS 150, GTS 250, GT310, 320, 330, 340, GeForce GTX 260 and higher, any ION based products.
Notebook
- Quadro FX 360M, 370M, 570M, 770M, 1600M, 1700M, 2700M, 2800M, 3600M, 3700M, 3800M
- GeForce 8000 series or higher
This driver supports all of OpenGL 3.3 and GLSL 3.30 on OpenGL 3 capable hardware. For OpenGL 2.1 capable hardware, these new extensions are provided:
- ARB_texture_swizzle (also in core OpenGL 3.3)
- ARB_sampler_objects (also in core OpenGL 3.3)
- ARB_occlusion_query2 (also in core OpenGL 3.3)
- ARB_timer_query (also in core OpenGL 3.3)
- ARB_explicit_attrib_location (also in core OpenGL 3.3)
The OpenGL 3.3. and GLSL 3.30 specifications, as well as the extension specifications, can be downloaded here: http://www.opengl.org/registry/
For any bugs or issues, please file a bug through the developer website: https://nvdeveloper.nvidia.com/
- 関連タイトル:
GeForce Driver
- この記事のURL:
Copyright(C)2011 NVIDIA Corporation